Analizleri
Duyusal değerlendirme, görünüş, koku, tat, doku gibi duyusal özelliklerin algılanmasının bir sonucu olarak gerçekleştirilir. Duyusal değerlendirme de bireylerin bir uyarıya tepkisi ölçülmektedir. İnsanlar uyaranlara karşı üç tepki=yanıt tipi gösterirler.
Duyusal değerlendirme işlemleri şu yöntemlerle test edilmektedir.
- İkili-üçlü test
- Tanımlayıcı duyusal analizler
- Panel testi
- Derecelendirme testi
- Skalayla değerlendirme testi
- Üçgen testi
Gıda sektöründe duyusal değerlendirme işleminin amacı:
- Gıdanın kalitesinin korunması
- Yeni ürün geliştirmek
- Ar-Ge çalışmaları
- Var olan ürünün kalitesini artırma
- Tüketicilerin tat eğilimlerinin belirlenmesi
- Ürünün farklı ürünlerle kıyaslanması
- Ürünün derecelendirilmesi
- Depolama dayanıklılığının belirlenmesi
- Pazar eğilimlerinin belirlenmesi
Duyusal değerlendirme de en önemli konu panel oluşturma aşamasıdır. Panelistler; eğitilmiş (laboratuvar paneli) ve eğitilmemiş (tüketiciler) panelistler olmak üzere iki şekilde düzenlenebilir.
Duyusal değerlendirme; panelistler tarafından temel dört tat (tatlı, acı, ekşi, tuzlu) bileşiği üzerinden gerçekleştirilmektedir.
Türkiye’nin birçok yerinde hizmet veren laboratuvarımızda TÜRKAK akreditasyonu ile “Duyusal ve Panel Testleri” çeşitli gıda maddeleri üzerinde gerçekleştirilmektedir.